Romantizmus

 
Zmenené postavenie umelca vo svete, podmienky voľného trhu, dielo už väčšinou nevzniká na objednávku, ale spontánne a umelec čaká či o neho bude záujem ( často sa cíti zvláštne vykorenený – zažíva pocity izolácie a odcuzenia, ktoré prevládajú nad všetkým ostatným – subjektivizmus – prejavy: osamelosť, velikánstvo až titánstvo, únikovosť sprevádzaná svetobôľom;
Vznikajú umelecké časopisy - Neue Zeitschrift für Musik (R. Schumann) 
rozvoj publicistickej umeleckej kritiky (zprostredkovateľ mezi umelcom a publikom)
dôraz na cit a fantáziu (do popredia sa dostáva hudba a poézia)
záujem o stredovek; idealizácia rytierskeho stredoveku
rozvoj národnostného cítenia a vedomia; záujem o históriu vlastného národa (zachytávajú sa národné eposy a mýty)
oživovanie foriem: epos, sága, balada, legenda, mýtus (tajomstvo)
záujem o ľud  ( zbieranie rozprávok, bájok, piesní, porekadiel a pod.; romantici chápali dedinský ľud ako „nedotknutý“, nepodliehajúcí dedinským vplivom)
záujem o prírodu (romantik neuteká z mesta do kľudu a vyrovnanosti prírody, príroda je strašná, divoká, cintoríny, búrky,, nekonečné more...)
 
Hudba
hudba vyhovovala romantickým ideálom pre svoju mnohovýznamovosť a citovú vypätosť
 preberá funkcu zvukomaľbovú a spojuje se s námetom (s programom); v tejto súvislosti už nestačia abstraktné klasické formy (prevažne sonátového charakteru), ktoré sú stále viac rozrušované a fantazijne pretvárané (sonáta-fantázia, programová symfónia, programová predohra ); v polovici 19. stor vzniká ako typický produkt romantizmu symfonická báseň
v oblasti opery – od vyslovene hudobného typu starej talianskej  opery (text má roľu kostry), vystupuje do popredia reformovaná opera nemecká, usilujúca o syntézu všetkých umení –umelecké  Wágnerové dielo a tiež stále viac diferencovaná národná opera 
SPOLOČNÉ RYSY HUDBY : 
dôraz na výrazovú stránku, sklon k fantazijnosti a citovému vzopätiu (patrné na melódii); tok melódie býva neperiodický, opiera sa o bohatú rytmiku, často synkopickú, triolovú a inak nepravidelnú
harmónia – často smeruje k tónovej neurčitosti a chromatike (septakordy na všetkých stupňoch, zmenšené, zvätšené septakordy, alterované akordy); časté modulácie, nové využitie chromatiky, ktorá rozbíja klasickú harmonickú zákonitosť (hlavně Wagner a neskorší  romantici); harmónia je nositeľom napätia, atmosféry
inštrumentácia – dôraz na zvukovú stránku; využíva všetky farebné možnosti nástrojov; častá tónomaľba (od 30. rokov sú zdokonalované drevené nástroje Böhmovým systémom, u plechových nástrojov víťazí ventilový mechanizmus, vznikajú nové nástroje (anglický roh, saxofón, a i.) a orchester sa značne rozširuje
 
Ranný romantizmus
Franz Schubert (1797-1828) 
Franz Schubert (1797-1828)
prvý veľký romantik; ťažké životné osudy; vo Viedni žiakom A. Salieriho; učiteľským pomocníkom a nakoniec živoriacim slobodným umelcom vo Viedni ; hudbu študoval ako samouk, ale obrovské nadanie; nevedel sa presadiť, bol príliš skromný; zdanlivá sloboda tvrdo vykúpená biedou, komponovaním a hraním za holé živobytie
jeho hudba nesie skôr znaky veľkej inšpirácie a invencie než dokonalosť prepracovania; oslňujúce melodické invencie; lyrik a spontánný melodik; vyhovovaly mu predovšetkým menšie útvary; väčšie formy sa rozpadajú na mozaiku melodicky pôsobivých epizód
Piesňová tvorba : cez 600 piesní; texty súdobých slávnych básnikov (Goethe); jeho piesne sú lyrické minidrámy, naplnené bohatým výrazom; klavírne party sú často prekomponované
Kráľ duchov (1815) – text J.W.Goethe; charakteristika cvalu koňa, speje k väčšej prekomponovanosti
Markétka u praslice (1814) – jedna z nejslávnejších piesní
Zimná cesta (1827) - cyklus
Labutí zpev (1828) - cyklus
 
Ranný romantizmus
( Franz Schubert)
Klavírna tvorba
- Sonáty (15)
- Fantázia „Pútnik“ - 4 vety motivicky príbuzné, ktoré prechádzajú bez pauzy jedna do druhej (Liszt           prepracoval pre klavír a orchester); 2. veta variuje zádumčivú tému piesne Pútnik, podľa ktorej sa táto           fantázia volá
 - Impromptus op. 90 a 142
 - Nemecké tance
Komorné skladby
Sláčikové kvartety (okolo 15 – nejlepšie sú posledné tri – a moll, G dur a d moll – „Smrť adievka“)
Klavírny kvintet „Pstruh“ – v 2.vete (Andante s variáciami) téma piesne Pstruh
Skladby pre štyri ruky (Fantazie f moll, pochody, valčíky, rondá)
Symfónie
Celkom 8 a fragmenty; v orchestrálnom repertoári sú tri:
V. symfonie B dur
VII. h moll „Nedokončená“ (1822; hrají se dvě věty, třetí je jen ve skizze;
rukopis nájdený v roke 1865; obidve vety se připodobňují v tempu);
VIII. C dur „Veľká“ (1825-28; 1839 ji Schumann objavil vo Viedni; premiéroval Mendelssohn)
 
 
Ranný romantizmus
Carl Maria von Weber (1786-1826)
Carl Maria von Weber (1786-1826)
životným osudom sa mu stalo divadlo, bol populárnym klavíristom a skladateľom (žiakom M.Haydna), ale neskôr sa stáva kapelníkom, bojujúcím za čisto národnú tvár nemeckej opery 
 prvý moderní dirigent; od roku 1813 riaditeľom pražskej opery (po 3 rokoch odišiel do Drážďan, kde vrcholí jeho činnosť – dirigent, režisér, intendant moderného charakteru); vznikajú reformné diela, zaisťujúce Weberovi svetový význam
 oslobodil nemeckú operu od talianskych vplyvov; snažil sa dokázať, že národný štýl môže byť založený na ľudových melódiách
Opery
Čarostrelec (1821 Berlín) – čisto nem. opera (singspiel); romantická láska;  ľudový život ako i tajomné ovzdušie začarovanej noci (démonické lesy, prírodné nálady, chmúrne scény zdôrazňuje Weber do tej doby neobvyklú inštrumentáciu, využíva hlboké polohy klarinetov, fláut, lesných rohov, nových farieb, v predohre pripravuje atmosféru celej opery
Euryathe (1823 Viedeň) – heroicko-romantická opera; 12.století vo Francúzsku
Oberon (1826 Londýn); Oberon – kráľ elfov
 
Ranný romantizmus
Carl Maria von Weber (1786-1826)
 
 
Koncertantná tvorba
Dva klarinetové koncerty – klarinet má krásne sóla už v Čarostrelcovi; koncert je veľmi prekomponovaný
Fagotový koncert
Komorní tvorba
Klavírny kvintet
Klavírna tvorba
Vyzvanie k tancu
Ranný romantizmus
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
z bohatej rodiny židovského bankára; skvelé podmienky pre všestranný rozvoj svojho talentu a vzápätí sa tal obdivovaným skladateľom, skvelým dirigentom a vynikajúcim organizátorom (1829 vykonal Bachove Matúšove pašie);
  veľa cestoval (10 dlhých návštev Anglicka a Škótska)
  1835 sa stal dirigentom lipského Gewandhausu a jedným zo zakladateľov lipskej konzervatória (1846)
  zorganizoval postavenie Bachova pomníka v Lipsku (v roku 1840 usporiadal organové koncerty) jeho hudba je bezproblémová, invenčné; miestami až elegantne uhladená a pekná; "Mendelssohn je klasikom medzi romantiky" - programní líčenie s dokonalosťou formálne výstavby; zachovával vo svojom diele klasicistický ideály harmónie a foriem (mozartovská jasnosť, beethovenovská inštrumentácie)
  Fanny Mendelssohn - sestra; skladateľka; okolo 200 piesní a klavírnych skladieb
 
Ranný romantizmus
 
 
Programové predohry
- Sen noci svätojánskej - napísal v 17. rokoch; rámec tvorí divokrásne akordy dychu; nasleduje tanec škriatkov, ústiace Do mysticky pôsobiaceho disonantného akordu; neskôr k Teto Ouverture pridal ďalších 5 časti - Scherzo, Intermezzo, Notturno, Svadobný pochod Ľudový tanec; Je to Suita
- Kľud viac Šťastná plavba
- Hebridy
- Krásna Meluzína
Symfónia (celkom 5)
najhranejšie SÚ
- Symfónia č. 3 a moll "Škótska"
- Symfónia č. 4 A dur "Talianska"
- Symfónia č. 5 d moll "reformačné"
 
 
Ranný romantizmus
 
 
koncertantná tvorba
- 3 husľové koncerty (najznámejšie e moll) - téma sa ozýva najskôr v husliach (Nie je orchestrálna introdukcia)
komorná tvorba
- Oktet
  - 3 sláčikové kvartetá
klavírna tvorba
- Piesne bez slov
Ranný romantizmus
Robert Schumann (1810-1856)
programový Bojovník za romantické ideály; dlho váhal Medzi literatúrou hudbou
študoval právo v Heidelbergu; nestal sa klavírnym virtuózom (zlomil si ruku), tak obrátil svoju pozornosť  skladateľskej a hudobno-publicistickej práci; 1834 založil Neue Zeitschrift für Musik (výdatne uplatnil svoj literárny talent v propagáciu Berlioza, Chopina a iných. Jeho kritiky mali vysokú odbornú i štylistickú Úroveň - majú  literárnu hodnotu ;. Objavil Schubertovú symfóniu C dur); vymyslel si postavy výbušného Florestana zádrapčivého Eusébia na vyjadrenie  dvojakej povahy; Ďalší imaginárny "priatelia" (Dávidovo bratstvo)
odmietal virtuozitu bojoval za obsahovú náplň vo svojom diele (obecenstvo to veľmi nechápalo)
V 30 rokoch sa oženil s dcérou svojho učiteľa Wieck Clarou (patrila k najväčším klavírnym virtuózom svojej doby); odraz vzťahov najmä v klavírnych skladbách piesňových cykloch
Učil na Lipskom konzervatóriu, komponoval, písal organizoval hudobný život
1840 - piesňový rok (asi 140 piesní); sobáš s Clarou
1841 - symfonický rok (vzorom je Beethoven)
1842 - rok Komornej hudby (3 sláčikové kvartetá venoval Mendessohnovi)
v 50. rokoch odišiel robiť  do Düsseldorfu, kde prijal miesto riaditeľa hudobnej spoločnosti (narastajú príznaky duševnej choroby, vyčerpávajúce kompozičné organizátorské práce; 
1854  posledné dva roky v ústave pre duševne chorých
najväčší Význam majú jeho klavírne skladby; jeho výraz je vnútorne lyrický, s bohatou rytmikou, Melódia je nepokojná, premenlivá, fantazijná (nadmiera citu fantázie Casto rozruší pevnú stavbu skladby); Častá polyfónia, zložité rytmy,
Ranný romantizmus
Robert Schumann (1810-1856)
 
Klavírna tvorba :
Krátke klavírne skladbičky rád spájal do cyklusov, kaleidoskopicky striedajúcich nálad 
obľúbil si formu miniatúry vytváral z nej väčšie klavírne cykly:
Carneval op. 9 (ples, v ktorom Skladateľ pomocou drobných Viet opisuje skutočneé aj vymyslené postavy svojho života, Vrátane postáv talianskej commedie dell'arte - Pierota Harlekýn, Medzi Nimi noblesné valčík - Valse ušľachtilý, ţenské postyv - Coquette, motýľ dva pary tanečníkov - Asch - hudobný kryptogram, karikatúra Clary Wieckové - CHIARINI, obraz Fryderyka Chopina akrobatky Estrella - časti 7.-13).
Fantastické kusy op. 12
Detské scény op. 15 - snívaním - romantickým spôsobom zaobchádzania s rytmom tempom; tempo je pozvoľnené, spomaľuje sa a zrýchľuje, aby podporil výraz skladby 
Tri Fantastické kusy op. 111
3 klavírne sonáty (fis moll, g moll, f moll) - naopak rozsiahle skladby náročného obsahu
 
Ranný romantizmus
Robert Schumann (1810-1856)
 
Piesňová tvorba : 
vychádzal zo Schuberta; jeho piesne však majú prekomponovanejšie klavírne party; 
 
Schumannov skladobný štýl je v tomto odbore vzorom pre celý romantizmus
v Schumannových piesňach o sebe stupňuje role klavíra; Aj v Dlhých predohrách  a dohrách
písal si  vlastné texty
Liederkreis op. 24 (J. von Eichendorf)
Láska je život ženy (Chamisso)
Láska básnikova (Heine);
Popisuje cestu od radosti z novej lásky cez nezdar pri k jej odrieknutí; lyricky patetické
 
Ranný romantizmus
 
 
 
Symfónie
celkom 4 symfónie (1. B dur „Jarní“; 3. Es dur „Rýnská“; 4. d moll - má štyri vety, ale je to jeden hudebný prúd, plynúci bez prerušenia
Koncertantná tvorba
Violončellový, husľový koncert a klavírny koncert (a moll) – koncert začína mohutnou akordickou kaskádou; v strednom diele klarinetové sólo
Komorná tvorba
Klavírny kvartet a kvintet, klavírne triá
Ranný romantizmus
Fryderyk Chopin (1810-1849)
Jediný skutočne Veľký poľský skladateľ 19. storočia,  ovplyvnil vývoj svetovej hudby
otec  francúzskym emigrantom matka poľská šľachtičná;
 študoval na varšavskom konzervatóriu
na vidieku sa stretával s ľudovým životom poľskou ľudovou hudbou, piesňami a tancami
od detstva zvyknutý na život vo vysokej spoločnosti (Ako zázračné dieťa je pozývaný poľskou šľachtou  na rozne večierky); niektoré jeho skladby sú ovplyvnené týmto salónnym ovzduším
podporovaný poľskými magnátmi precestoval celé Poľsko, navštívil Berlín Viedeň, Prahu Drážďany; v predvečer povstania roku 1830 odišiel z Varšavy, pôsobí ako učiteľ klavíra, slobodný skladateľ (stretáva sa s umelcami - Delacroix, Liszt, Mickiewicz, Hien), 
1837 sa zoznamuje s George Sandovou (Spoločné súžitie nebolo bez problémov, neurotické stavy, choroba pľúc); v Lete sa zdržiaval na vidieckom zámku Nohant na Malorke
 
klavírny štýl: Melódia vyrastá Akoby z ľudových základov, zdobená radom melodických tónov nepravidelného rytmického členenie a synkopami; pravidelný rytmus narušujú Častá Rubato; Harmónia sa stáva výrazovým prostriedkom;  (nónový Akord, chromatika); forma - vyhýba sa sonátovej forme napĺňa zdanlivo nenáročné formy s hlbokým obsahom (Scherzo, etudy, improvizované,, prelúdia, mazurka ...)
vyhýbal sa veľkému publiku uprednostňoval intímnu atmosféru salónu; neobyčajná jemnosť úderu, Dokonalé odtiene
 
 
Ranný romantizmus
Klavírna tvorba :
Etudy op. 10 a op. 25 - celkom 24; pôvodne cvičenia k jeho koncertom;   mnohonásobné opakovanie prvkov (romantici milovali rovnomerný Pohyb); začínajú v C dur; č. 5 farby na čiernych klávesoch; často Melódie nad ostinátnou figúrou)
Mazurka, Valčíky - idealizované tance
Prelúdia op. 28 - 24 skladieb vo Všetkých durových a mollových tóninách (inšpirované Bachom);  Samostatné skladby (cis moll este A ako dur); Nie sú radené chromaticky, dokončil ich na Malorke
Nocturna, Impromptu - 5 skladieb improvizačného charakteru
Balady - 4 (g moll, F dur, As dur, f moll); Scherz - 4 (h moll, b moll, cis moll, Edur), vášnivá, Bolestné dramatická
Sonáty op. 4 c moll a op. 35 b moll a op. 58 h moll, Variácie na La ci darom la mano, Grande polonaise brillante Andante spianato
Koncerty f moll (1829), A E moll (1830) - dlho nedocenené; poetické, Sveti; napísal ich
inšpirovaný láskou ku Konstancii Gladkowskej
 
Novoromantizmus
= umocnenie všetkých romantických tendencíí (väčšia tvarová monumentalita a nadnesený, patetický výraz; spevňuje sa spojenie hudby a literatúry)
 
Novoromantizmus
Hector Berlioz (1803-1869)
- Jeho tvorba nieje národne špecifická, ale je nositeľom typických znakov romantizmu
- Pôvodne sa pripravoval na lekársku dráhu. Začal študovať hudbu v 23 rokoch na parížskom Konzervatóriu (. MJ u A. Rejcha)
- Jeho dielo je odrazom dobrodružne romantického života; jeho prvé veľké dielo - Fantastická symfónia je inšpirovaná láskou k herečke Henriette Smithsonovej; Znovu miluje  nešťastne; finančné starosti - nikdy nezískal adekvátne miesto, pôsobil Ako knihovník parížskeho konzervatória, živil sa písaním článkov  úpravami cudzích skladieb, cestoval po Európe; pôsobil rozruchy s nepredstaviteľnými inštrumentačnými požiadavkami (aj jeho zásluhou je rozšírený romantický orchester)
- Zakladateľ Modernej programovej hudby 
 
 
Novoromantizmus
Hector Berlioz (1803-1869)
orchestrálne diela
Fantastická symfónia (epizóda z umelcovho života) - (1830) 5 viet;; 1. Sny -vášně; 2. Na plese; 3. Scéna na vidieku; 4. Cesta na popravisko; 5. Sabat čarodejníc
Harold v Taliansku - symfónia sa sólovú Violou - 1834 (PODĽA Byrona, pôvodne Určené Paganinimu)
Rómeo a Júlia - dramatická symfónia (1839)
Symfónia smútočná triumfálna pre vojenský orchester (1847)
Programové predohry
Rob Roy; Korsar; Wawerley; Kráľ Lear; rímsky karneval
Vokálno-Inštrumentálne skladby
Requiem (1837); Faustovo prekliatie; detstvo Jeţíšovo
Novoromantizmus
Franz Liszt (1811-1886) Lisztove Názory na umenie: Umelec musí za pokrokové umenie bojovať aj za cenu osobných obetí (je posilou Smetanovi)
Franz Liszt - Dvojaký Význam:
a) najväčší pianista 19. storočia
b) tvorca symfonickej básne
Narodil sa v Maďarsku, ale je veľmi úzko spätý s nemeckým prostredím
študoval u Czerného a Salieriho; koncertoval už ako mladý chlapec (od 12 rokov)je známi v parížskych salónoch; Silné inšpirovaný Paganinim ( technika), Chopinom (jemná poézia skladieb)  Berlioz (Novosť ideí výrazových prostriedkov)
závratná kariéra, dlhé koncertné cesty po celej Európe; 1.840 Turné po Maďarsku, Berlín, Petrohrad;  stretnutie s vysokými umeleckými spoločenskými vrstvami
dosahuje známosti značného hmotného zisku (1834-1848)
1848 prijíma miesto veľkovojvodského kapelníka vo Weimare (venuje sa skladbe); obrat - ide mu o umeleckú tvorbu; Weimar sa jeho zásluhou dedinke Stava ohniskom novoromantizmu strediskom pokrokových - vznikajú tu programová symfónia, symfonické básne vrcholnej klavírnej skladby
- 1.861 odchádza pracovať Ríma, kde prijíma nižšie kňažské svätenie
jeho koncerty, sonáty ai. sú často zjednotené cyklicky používaním jednej témy vo všetkých vetách alebo opätovným uvedením tém vo finále (Podľa vzoru Schubertovho Pútnika)
Novoromantizmus
Franz Liszt (1811-1886)
Klavírna tvorba :
Transkripcia je parafráza (Bach, Mozart, Beethoven, Berlioz, Glinka, Wagner); celkom asi 400 transkripcií symfónií, opier, Schubertových piesní)
12 trancendentálnych etúd - náročné; monumentálne cyklusy,  Liszt ukazuje orchestrálne možnosti klavíra
6 etud na Paganiniho
La Campanella (na Paganiniho)
19 uhorských rapsódií 
Sonáta h moll - jednovetá; vrchol klavírnej tvorby (hlboké umelecké zaujatie výraz s virtuóznou nástrojovou štylizáciou; obsiahnuté rôzne časti z niektorých skorších sonát)
Klavírny koncerty Es dur A dur - naplnil svoje klavírne koncerty extrémnou fantáziou,  zvukovým bohatstvom ako v klavíra, tak aj orchestra, 
Koncert Pathétique (pre klavír s orchestrom, pôvodne napísaný pre dva klavíre)
Tanec mŕtvych
Uhorská Fantázia pre klavír orchester
 
Novoromantizmus
Franz Liszt (1811-1886)
 
Symfonická tvorba
Symfónia Faustovská – 1854; tri vety sú venované trom hlavným  postavám – Faustovi,
Markétke a Mefistofelovi
Symfónia Dantovská - naväzuje na Berlioza
Symfonické básne
 Celkom 13 – jednoveté skladby, ktoré nemajú stálu formu, ale riadia sa program
(využíva  – sonátové formy, rondá ....); Lisztova forma má často epický
ráz, pričom je interprét i poslucháč viazaný na predchádzajúce poznanie námetu a obsahu.
 
 
Novoromantizmus
Franz Liszt (1811-1886)
Symfonické básne
Čo počujeme na horách (Hugo)
Mazeppa (Hugo)
Tasso (Byron)
Prelúdiá (Lamartin)
Prometheus (Aischylos)
Hamlet (Shakespeare)
Ideály (Schiller)
Orfeus
Od kolísky až ku hrobu 
Cirkevné skladby
Svätá Alžběta - oratórium
Rekviem; 
Novoromantizmus
Richard Wagner (1813-1883)
syntetikom doterajšieho vývoja nemeckej hudby zároveň priekopníkom nového Poňatia hudby, ktorá sa podľa jeho názoru musí spojiť s inými druhmy umenia tiež s filozofiou, aby dosiahla svojho najvyššieho uplatnenia - súhrnnú umeleckú syntézu 
študoval na Lipskej univerzite; Prvé skladby (Symfónia C dur, operné víly, zákaz lásky, prvé diela ešte nie veľmi osobité; príklon k veľkej opere / Rienzi /); zbormajstrom, kapelníkom; Pred veriteľmi uteká pracovať do Paríža, odklon od veľkej opery (zkazenosť operného vkusu, intrigy, nemožnosti preniknúť)
Návrat k Beethovenovi, Weberovi, Vplyv Berlioza; 1839-1842  - Doba zrenia (1.841 vzniká Bludný Holanďan)
Wagner prijatý Ako šéf drážďanskej opery; Ďalšie opery Tannhäuser, Lohengrin
1848 sa zapája do Politiky,
1864 ho nový bavorský kráľ Ľudovít II. pozval pracovať do Mníchova 
najväčší prínos v opere (všetky libretá si písal sám)
 
Novoromantizmus
Richard Wagner (1813-1883)
Opery
Bludný Holanďan - Prvý pokus o nové poňatie opery; upúšťa od tradičného dualizmu (recitatív a árie)  vytvárajú sa veľké, dôsledne prekomponované scény; vzniká neprerušovaný hudobný tok (Tzv wagnerovská Nekonečná melódia.); spevák a orchester sú rovnocennými partnermi; Bludný Holanďan je  odsúdený k večnému brázdeniu mora, kým nenájde lásku ženy, ktorá s  tým jeho Dušu spasila.
 
Nibelungov prsteň  - stredoveká legenda o Nibelungoch; Veľká tetralógia (študoval staré legendy, mytologické spisy, krásnu literatúru); toto dielo komponoval s prestávkami dvadsať rokov.
Novoromantizmus
Richard Wagner (1813-1883)
 
Tristan a Isolda –  Najhlbšieí a citovo nejbohatšie dielo;  Dielo je naplněné nesmiernou túžbou a hudobně je  charakterizované vypätou chromatikou (v melódii i harmónii – tristanovský akord f-h-dis-gis); leitmotívy – motív osudu, motív otázky, motív smrti; Isoldin záverečný spev – melódia blúdi, ako keby sa nikdy nemala uzavrieť; z W.hudby je od začiatku zrejmé že osudová láska nemôže skončiť inakšie než smrťou.
 
 
 
Novoromantizmus
Richard Wagner (1813-1883)
Podstata Wágnerovej reformy tkvie v tom, že:
- vrátil opere dramatičnosť a že z nej vytvoril všeumelecké dielo;
- charakterizoval hlavné postavy a dôležité dramatické situácie tzv. leitmotívy
- rozbil dualistický schematismus recitatívu a árie vytvorením prekomponovaných scén
- posilnil funkciu orchestra v opere na symfonickú úroveň, rozšíril ho.
Wagner patrí k najväčším zjavom nemeckej i svetovej hudby a taktiež je tvorcom operných národných škôl.
Skladatelia inštrumentálnej hudby boli jeho štýlom ovplivnený i (Dvořák,
Čajkovskij...). Wágnerovo umenie preniklo  do celého sveta a stalo sa všeobecnou kultúrnou
hodnotou.
Klasicko – romantická syntéza
Príliž veľký Wagnerov kult vyvolal na veľa miestach prudký odpor (Wagnerovi bol vytýkaný odklon od rýdzich hudobných zákonitostí). Najväčšími centrami protiwagnerovskeho hnutia sa stali Lipsko, Berlín a Viedeň. Výsledkom boli  snahy spojiť romantický výraz s pevnou klasickou formou. Najväčšou osobnosťou tejto klasickoromantickej syntézy sa stal  Johannes Brahms (1833-1879)
Klasicko – romantická syntéza
Johannes Brahms (1833-1879)
Výborný klavírista; oslnil Liszta aj Schumanna, 
v 70. rokoch sa definitívne usadil vo Viedni (ktorá vyhovovala jeho klasicistickým tendenciám), kde si vybudoval významné postavenie
od 70. rokov je uznávaným skladateľom v celej Európe; Mohol sa venovať  kompozičnej práci jeho ľudská osamelosť viedla k určitej melanchólii prejavujúca sa aj v jeho tvorbe
usiloval o klasicky čistú formu (symfónia, Sonáta, Kvartet
prevažuje diatonická melodika; často je veľmi periodická, ráz je často melancholický, smutný; Harmónia je bohatá 
triezvosť aj zmysel pre proporcie sa prejavujú aj v inštrumentácii, ktorá  nevyužíva mohutný farebný orchester. 
forma: nielen sonátová;  znovuoživenie barokovej FORMY (passacaglie, oratórium)
Klasicko – romantická syntéza
Symfonická tvorba
štyry symfónie
I. symfónia c moll 
II. symfónia D dur – radostná, 
III. symfónia F dur – tzv. Heroická
IV. symfónia e moll – je vrcholom Brahmsovej tvorby; v poslednej  vete je majstrovsky použitá ciacona v kombinácii so sonátovou formou.
Variácia na Haydnovu tému (okolo 1870) - osem variácií na Haydnovo divertimento
 
 
Klasicko – romantická syntéza
Koncerty
Husľový koncert D dur – „proti husliam“; pre Josepha Joachima
Klavírne koncerty 1. d moll a 2. B dur – pod dojmom Beethovenovej IX.symfónie napísal Brahms Sonátu d moll pre dva klavíre, 
Koncert pre husle a violoncello a moll
Komorná tvorba
 klavírny kvintet (1), klavírne kvartetá
(3), klavírne triá(4; Es dur s lesným rohom), klarinetové sonáty, husľové sonáty
 
Klasicko – romantická syntéza
Vokálna tvorba
v piesňovej tvorbe je Schubertovým a Schumannovým pokračovateľom, venoval veľkú pozornosť textom, cez 200 piesní sú väčšinou vážne až pesimistické 
štyri vážne spevy op. 121 na slová Písma (smrť Clary Schumann)
Nemecké requiem, op. 45 – vynikajúce dielo spracováva niekoľko biblických citátov v neliturgickom jazyku v nemčine ( Pocta Bachovi a Händelovi ) texty z lutherovskej biblie, vrcholom je štvrtá časť „Wie schön sind deine Wohnungen“
Romanticko-klasická syntéza
Cézar Franck (1822-1890)
Študoval klavír, varhany a kompozíciu, začal skoro komponovať, ale prerazil až v 50 rokoch
jeho skladby neboli veľmi rozšírené, zdali sa málo efektívne, vychádzajú z Bacha, Beethovena, Schumanna a Liszta
skladby sú jasné, sústredené, formálne ucelené 
Používa zvláštny spôsob cyklickej práce – cyklický princíp – poskytuje veľkým cyklickým formám myšlienkovú jednotu ( jedna téma prebieha viacerími vetami v rôznych súvislostiach , čím zceluje hudobný organizmus . Sonáta pre husle a klavír A dur
F. skladby majú často smutný podtext, spodný tón, ktorý je ovplivnený dobou, jeho kresťanským názorom
Žiaci : Ernest Chausson; Vincent d´Indy; Paul Dukas 
 
Klasicko- romantická syntéza
Symfonická hudba
Symfonické básne (Vánky;Prekliaty lovec; Psyché; Dţinové)
Symfonické variácie pre orchester a klavír – šesť variácií predstavuje jeden z najkrásnejších klavírnych koncertov
Symfónia d moll – vrchol tvorby; založený na cyklickom princípe; hlavná téma je z Beethovenovho posledného kvarteta
Varhanná a klavírna tvorba
improvizácia; 
Tri veľké chorále pre varhany
Prelúdium, chorál a fúga – pre klavír
Prelúdium, air a finale
Komorné skladby
Klavírne triá, kvartet, kvintet; Sonáta A dur pre husle a klavír
Vokálne skladby
Omša in A (Credo – myšlienkové centrum; panis angelicus – melodický skvost, dialóg
violoncella a sopránu)
 
 
Rozvoj národných škôl
polovica 19. storočia v Európe – boj o nár. jazyk a nár. umenie; umenie sa stáva aktívnou silou vo vývojovom spoločenskom procese, hlbokým inšpiračným zdrojom bolo ľudové umenie ( piesne, tance)
- vznik konzervatórií:
1811 – pražské konzervatórium
1846 – lipské konzervatórium
1862 – petrohradské konzervatórium (založil ho Anton Rubinštejn)
1866 – moskevské konzervatórium (učil tam Nikolaj Rubinštejn)
Rozvoj národných škôl
Rusko
Michail Ivanovič Glinka (1804 – 1857)
Pochádzal zo šľachtického rodu , cesta do Talianska, návrat do Ruska, kapelníkom cárskej speváckej kapely, zasahoval silno do ruského hudobného života, navštívil Paríž ( stretnutie s Berliozom – vplyv na inštrumentáciu ) 
 zakladatel ruskej hudby; ovplivnil Smetanu (veľa uvádzal jeho opery)
 Opera
 Ivan Susanin 
-základné dielo ruskej hudby 
-typ ruského človeka, ktorý dokáže za svoj národ obetovať život bez hrdinských gést a veľkých slov, vychádza z ruskej nápevnosti, cituje ruské piesne 
Ruslan a Ludmila
- na Puškina; typrozprávkovej opery
Rozvoj národných škôl 
Rusko
Alexandr Sergejevič Dargomyţskij (1813-1869)
Pochádzal zo šľachtického rodu  študoval v Lipsku, Paríži, Brusel, Londíne)
Schádzali sa u neho významné kultúrne osobnosti 
význam je v hudobne -dramatických dielach
Opery
Rusalka – operný sloh je založený  na presnej deklamácii; lyrická dráma;
 Kamenný hosť – nedokončená; na Puškinov text Dona Juana
Rozvoj národných škôl
Rusko
Nové estetické princípy bolo v Rusku nutné prebojovať, v 60. rokoch nastáva isté uvoľnenie pomerov ( 1861) zrušenie nevoľníctva – obrovský rozmach vo všetkých oblastiach umenia (v lit. a hudbe); umelci často podporovaný národnou buržoáziou, ktorá určitú časť zo svojho kapitálu venuje k posilneniu národnej kultúry   ( zakladanie nakladateľstiev,  hud.inštitúcií, usporiadúvanie pravidelných koncertov, priama podpora skladateľov, maliarov, spisovateľov)  (Tolstoj, Dostojevskij, Turgeněv, Gogol, ai.). Ruská hudba mala hlboko národné a realistické rysy; rozvoj hudobného života viedlo k profesionalizácii hudobného školstva a k prudkému rastu úrovne reprodukčného umenia
Mocná hŕstka
 Názorovo jednotná skupina mladých priebojných skladateľov ktorú okolo seba zhromaždil  Vladimir Vasiljevič Stasov. Snažili sa naviazať na domáce tradície, ale dosiahnuť svetovú kompozičnú úroveň naviazali na Glinku a Dargomyţského a z európskych skladateľov im imponovali pokrokoví romantický skladatelia ako napr.  Schumann, Berlioz, Liszt. Tvorili ju skladatelia Balakirev, Borodin, Musorgskij, Rimskij-Korsakov, Kjuj (všetci boli pôvodne nehudobníci) = novoruská škola
Rozvoj národných škôl
Rusko
Milij Alexejevič Balakirev (1836-1910)
 organizačným vodcom skupiny; založil bezplatnú hudebnú školu
 folklorista; upravovateľ ludových piesní
 Islamey – klavírne fantázie;  kombinuje klasickú virtuozitu s exotickými módmy, chromatickými harmóniami a orientálnimy  motívmy (islamey – kaukazský tanec)
Alexandr Porfirjevič Borodin (1833-1887)
 lekársky chemik; hudbe sa venoval vo voľnom čase; dielo neveľké, ale významné
 Knieža Igor – opera, na ktorej pracoval 18 rokov (nedokončil ju; dokončil ju .Rimskij-Korsakov a Glazunov); používa orientálne prvky, celotónové stupnice; kvartové harmónie, zložitý ritmus
 
Rozvoj národných škôl 
Rusko
Modest Petrovič Musorgskij (1839-1881)
 dôstojník, úradník, depresie, bohémsky spôsob života, nevyrovnaná povaha, alkohol..
 problém ľuskej slobody, základným kritériom realizmus ( niekedy drsný hudobný výraz) jeho hudba neokúzľuje, ale strhuje; používá veľa voľné formy
 až bezohľadná psychologická prenikavosť a surovosť výrazu = naturalizmus (nebol vo svojej
 dobe  oceňovaný)
Opery
Boris Godunov 
Piesne
asi 60
Detská světnička – cyklus
Pieseň o blche – humor, satira
 
 
Symfonická tvorba
Noc na Lysej Hore
Klavírna  tvorba
Obrázky z výstavy (1874) 
 
Nikolaj Rimskij-Korsakov (1844-1908)
 technicky najvyspelejší a najvzdelanejší člen Mocnej hŕstky ( lodný dôstojník )
získal (podobne ako Musorgskij)vzdelanie u Balakireva  stal sa profesorom hudby (skladby a inštrumentácie ) na petrohradskom konzervatóriu (študovali u neho Glazunov, Stravinskij a iní)
Opieral sa o bohatstvo ruskej ľudovej piesne, o glinkovskú tradíciu a pokrokových západných skladateľov, zmysel pre orchestrálnu farbu 
Opery
celkem 15; historické a rozprávkové  (tie sú najlepšie – fantazijný, rozprávkový, farebný svet)
Mozart a Salieri, Cárska nevesta ,Rozprávka o cárovi Saltánovi
Suity
  Šeherezáda – geniálna inštrumentácia, orientálna melodika
Španielské capriccio
Koncertantná tvorba
Klavírny koncert cis moll - jednovetý (nedocenený)
 
 
Cézar Kjuj (1835-1918)
- vojenský inžinier
- skôr než skladateľ mal význam ako propagátor a hudobný kritik 
Anton Rubinštejn (1829-1894)
konzervatívnejší predstaviteľ, západne ladené skupiny skladateľov (proti národne zameranej Mocnej hŕstke)
podobá se štýlom Mendelssohnovi; podlieha dobovému vkusu a salónnen uhladenosti
org. činnosť významnějšia než skladateľská (založil petrohradské konzervatórium – 1862, kde vyučoval); patril k najväčším klavírnym virtuózom 19. stor; podobal sa Lisztovi
najviac sa na repertoári udržujú klavírne skladby: Klavírny koncert d moll
 
Petr Iljič Čajkovskij (1840-1893)
Stojí osamotene, nepatrí k žiadnej ideovej skupine 
jeho tvorba je syntézou ruského inšpiračného východiska a vybrúsenej  európskej kompozičnej techniky
venoval sa právnickým štúdiám, na petrohradské konzervatórium vstúpil až po svojich 23 rokoch, potom pedagogicky pôsobil na moskovskom konzervatóriu
v 80. rokoch sa ako prvý z ruských skladateľov stáva známy v Európe aj ako dirigent svojich skladieb, navštívil 3 krát Prahu 1888 – 1892 kde mal veľký úspech, priateľstvo s Antonínom Dvořákom
zomrel na choleru v Petrohrade
Cieľom bolo postaviť ruskú hudbu na svetovú úroveň, vplyv ľudových piesní, sila jeho hudby je v zasmušilom lyrizme, v hlbokom citovom zábere, jeho smútok vyrastá z jeho lásky k človeku, nie z pocitu životnej márnosti 
nefalšovaná lyričnosť; neha, zasnený  smútok, ľudskosť
 
Symfónie
Celkem 6; významné hlavne posledné tri (f moll, e moll a h moll „Patetická“) IV.symfónia – je pre neho osudová; prvé dve vety sú zvláštne zadumané, scherzo je efektné a poledná veta s citáciou témy piesne.
Koncertantné skladby
Husľový koncert D dur; prvými  interprétmy bol  označovaný  ako „nehusľový“
Klavírny koncert č. 1 b moll - N.Rubinštejn ho odmietol hrať  2.koncert G dur a 3. Koncert Es dur sa skoro nehrajú
Rokokové variácie  pre violoncello a orchester
Komorné skladby
Sláčikové kvartety – D dur (s populárnym Andante cantabile)
 
Klavírne skladby
Ročné obdobia
Opery
Celkem 10, ale hrajú sa len dve
Piková dáma
Evžen Onegin – 1878; nejde o efekt, ale o vyjadrenie  hĺbky citov
Balety  (pomohly veľmi rozvoju klasického baletu)
Labutie jazero – premiéra neúspešná ; Spiaca  krásavica a Louskáčik – suita 
Česká národná hudba
Doba preromantismu = národné obrodenie (medzi osvietenstvom a  racionalismom klasicismu a citovosti romantizmu. Český romantizmus sa prejavil v hudbe:
1. Zbieraním národných piesní (K. J. Erben, F. Sušil)
2. Tvorbou skladieb a umelých piesní na české texty (Kde domov můj; P. Křížkovský)
3. Prudkým rozvojom českého hudobného života (založenie konzervatória 1811, rôznych spolkov, speváckych združení)
4. Vznikom českej opery (Dráteník, Oldřich a Božena – F.Škroup)