Vrcholná renesancia v európe (1520 - 1620)

Nové slohové rysy 16.storočia: 

- V hudbe prevažuje päťhlas a šesťhlas 

- Ku koncu 16. storočia sa vytvára barokový štýl 

- Postupne dochádza k vytváraniu melodicko - harmonického cítenia (akordické cítenie) 

- Dôležitými hlasy sa stávajú soprán a bas 

- Stále viac je zrejmá snaha o zdôrazňovanie významu textu hudbou (vedie to až k barokovej afektovanej teórii a barokovým hudobným figúram a ku koncu renesancie k počiatkom opery) 

- Typická forma 16. stor. je parodická omša

= Omša, v ktorej skladateľ spracováva časť cudzej skladby; použije ju ako hudobný model 

  - Taká omša má v názve Missa super ... (super = podľa) 

 

FRANCÚZSKO 

- Tu sa hudba významne pestovala na kráľovskom dvore, v Paríži existovala kráľovská kapela (mala cca 50 členov) 

- Vo Francúzsku existovala veľká tradícia dvorných baletov = Ballets de cour (tancovali sami členovia kráľovského rodu) 

- Veľkú tradíciu tu majú Chanson (= polyfónne svetské piesne, spracovávajú napr. Milostné námety) napr. významný parížsky nakladateľ Pierre Attaignant vydal r.1528 zbierku Chanson 

- Vo Francúzsku začiatkom 16. storočia sa vytvára tzv. Nový parížsky chanson, ktorý vychádza iz dobových ľudových popevkov; je typický aj zvukomaľba (napr. spev vtákov, vojnová bitka, krik na trhovisku, ..) 

  hlavným predstaviteľom tohto Chansonu: 

Clement Janequin (cca 1472 - 1560) 

- Má rad slávnych Chanson, cca 300 

- V jeho Chanson prevažuje štvorhlas, ale má aj Chanson 3, 5 i viachlasné 

- V Chanson uplatňuje prvky zvukomaľby (spočíva v deklamácii) 

- Chanson: napr. Bitka pri Marignano, Vojna, Vtáčí spev, babské klep 

- Vo Francúzsku začiatkom 16. storočia sa vytvára tzv. Nový parížsky chanson, ktorý vychádza i z dobových ľudových popevkov; je typická aj zvukomaľba (napr. spev vtákov, vojnová bitka, krik na trhovisku, ..) 

 

 

 

Nemecko

 

= Nemecky hovoriace krajiny (Rakúsko + Nemecko) 

- K rozvoju polyfónie dochádza koncom 15.storočia, veľký podiel na tom majú Holanďania 

- Viedenská kapela: 

- Bola to cisárska kapela; založená 1498 

- Pôsobil tu Heinrich Isaac (2. generácia) 

Heinrich Finck (1445 - 1527) - väčšinu života pôsobil v Poľsku 

Ludwig Senfl (1486 - 1543) - žiak Isaaca; význam v oblasti tenorové piesne 

 

- Mníchovská kapela: 

- Ďalšia významná kapela; mala cca 80 členov (56 spevákov, 30 inštrumentalistov) 

- V tejto kapele nejaký čas pôsobil Ludwig Senfl a po ňom tiež Holanďan Orlando di Lasso (+1594) 

(do kapely prišiel najprv ako tenorista, vypracoval sa na kapelníka) 

Hans Leo Hassler (1564 - 1612) - skladateľ konca renesancie 

- Organista; pôsobil aj v Taliansku »ovplyvnený najmä talianskou ľudovou hudbou

- Bol žiakom A.Gabrieliho 

- Tanečná skladba: Tanzen und springen 

- Obľúbená hudobná forma = nemecká tenorová pieseň = pieseň, ktorá má hlavné nápev v Tenore 

 

- Nemecká pamiatka: Rostock spevník (1465) - obsahuje tenorové piesne 

Michael Praetorius (1571 - 1621) - teoretik i skladateľ konca renesancie 

- Teoretický spis Syntagma musicum - dozvedáme sa tu o dobovej interpretačnej praxi a o dobových nástrojoch 

- Zbierka tanečných skladieb Terpsichore (1612) 

- Nemecko sa v cirkevnej oblasti orientuje na protestantstva 

- Významnou hudobný pamiatkou je Protestantský chorál, ktorý vzniká ako jednohlasvú ľudový chrámový spev v nemeckom jazyku; k jeho rozvoju prispieva Martin Luther (1483 - 1546); 

protestantský chorál nadväzuje aj na husitské spevy, ovplyvnil generácie ďalších nemeckých skladateľov najmä v baroku (JSBach) 

- Protestantský chorál bol upravovaný aj do viachlasu - napr. Johannes Walter (1496 - 1570) - Tento chorál nie je tak komplikovaný, prevádzkovali ho skôr amatérske súbory (niečo ako naše literátská bratstva) »chrámovej spolky = kantorei (Kantor) 

 

Anglicko

 

- Významné obdobie pre rozvoj Anglicka bolo za vlády kráľovnej Alžbety (1558 - 1603), vládla cca 50 rokov, je to obdobie veľkého rozvoja umenia (literatúra, divadlo); napr. William Shakespeare (1564 - 1616) 

- Po vyhlásení reformácie v Anglicku (1534) preniká do anglickej liturgie a duchovnej hudby angličtina 

»Autori nepísali motet latinský; významnou domácou formou sa stáva obdoba latinského moteta, tzv. anthem - vokálno polyfonická skladba v angličtine 

- Významnými skladateľmi boli Thomas Tallis 

a jeho žiaci: Thomas Morley, William Byrd, Orlando Gibbons - skladali chrámovú aj inštrumentálne tvorbu 

 

- Pre inštrumentálnu tvorbu sú v Anglicku obľúbené 2 nástroje: 

virginal / virdžinel / - predchodca klavíra (čembalo) 

lutna 

John Dowland - významný lutnista (koniec 16. stor.) 

- Veľa cestoval (Francúzsko, Nemecko, Taliansko) 

- Zdržiaval sa na kráľovskom dvore v Kodani 

- V závere života sa vrátil do Anglicka, stal sa jedným zo 6 významných lutnistov

- Má rad lutnové skladieby: Galliard, Allemande 

- Prevažne skladal ayrs / Ars / = piesne so sprievodom lutny - už počiatky homofónie 

 

Španielsko

 

- Stále ovplyvňované holandskú hudbou, niektorí Holanďania tu žijú a skladajú svoje diela + veľký vplyv Ríma (»Španielsko bolo katolícke) 

Cristobal Morales (1500 - 1553) 

Tomas Luis de Victoria (1548 - 1611) - študuje a dlho pôsobí v Ríme; ovplyvnený Palestrina 

- Španielsko bola katolícka krajina, orientovaná na Taliansku (Rím) 

- Obľúbeným nástrojom vo Šp. Bola vihuela - rôzne druhy; napr. vihuela de mano - struny G c f a d1 g1 

hráči a skladatelia pre vihuela de mano: 

Luis de Milan (1500 - 1561) - básnik; hral na vihuela a gitaru 

- Pôsobil na dvore kráľa Ferdinanda vo Valencii 

- Napísal zbierku pre vihuela - El maestro (1535) - obsahuje množstvo skladieb (tance, 6 pavan, fantázie, ..) 

  - Písal i piesne so sprievodom vihuela 

Luis de Narvaes - najslávnejšie sú jeho variácie Diferencias 

Miguel de Fuenllana - hral aj na citaru 

Alonso Mudarra 

 

Taliansko

 

- Hudobná veľmoc, hlavne v 16. storočí; kultúra sa rozvíjala najmä v mestách, najväčší rozvoj hudby 

v Benátkach a v Ríme; majstrovsky sa tu rozvíja svetský útvar - madrigal