Vrcholná renesancia v európe (1520 - 1620)
Nové slohové rysy 16.storočia:
- V hudbe prevažuje päťhlas a šesťhlas
- Ku koncu 16. storočia sa vytvára barokový štýl
- Postupne dochádza k vytváraniu melodicko - harmonického cítenia (akordické cítenie)
- Dôležitými hlasy sa stávajú soprán a bas
- Stále viac je zrejmá snaha o zdôrazňovanie významu textu hudbou (vedie to až k barokovej afektovanej teórii a barokovým hudobným figúram a ku koncu renesancie k počiatkom opery)
- Typická forma 16. stor. je parodická omša
= Omša, v ktorej skladateľ spracováva časť cudzej skladby; použije ju ako hudobný model
- Taká omša má v názve Missa super ... (super = podľa)
FRANCÚZSKO
- Tu sa hudba významne pestovala na kráľovskom dvore, v Paríži existovala kráľovská kapela (mala cca 50 členov)
- Vo Francúzsku existovala veľká tradícia dvorných baletov = Ballets de cour (tancovali sami členovia kráľovského rodu)
- Veľkú tradíciu tu majú Chanson (= polyfónne svetské piesne, spracovávajú napr. Milostné námety) napr. významný parížsky nakladateľ Pierre Attaignant vydal r.1528 zbierku Chanson
- Vo Francúzsku začiatkom 16. storočia sa vytvára tzv. Nový parížsky chanson, ktorý vychádza iz dobových ľudových popevkov; je typický aj zvukomaľba (napr. spev vtákov, vojnová bitka, krik na trhovisku, ..)
hlavným predstaviteľom tohto Chansonu:
Clement Janequin (cca 1472 - 1560)
- Má rad slávnych Chanson, cca 300
- V jeho Chanson prevažuje štvorhlas, ale má aj Chanson 3, 5 i viachlasné
- V Chanson uplatňuje prvky zvukomaľby (spočíva v deklamácii)
- Chanson: napr. Bitka pri Marignano, Vojna, Vtáčí spev, babské klep
- Vo Francúzsku začiatkom 16. storočia sa vytvára tzv. Nový parížsky chanson, ktorý vychádza i z dobových ľudových popevkov; je typická aj zvukomaľba (napr. spev vtákov, vojnová bitka, krik na trhovisku, ..)
Nemecko
= Nemecky hovoriace krajiny (Rakúsko + Nemecko)
- K rozvoju polyfónie dochádza koncom 15.storočia, veľký podiel na tom majú Holanďania
- Viedenská kapela:
- Bola to cisárska kapela; založená 1498
- Pôsobil tu Heinrich Isaac (2. generácia)
Heinrich Finck (1445 - 1527) - väčšinu života pôsobil v Poľsku
Ludwig Senfl (1486 - 1543) - žiak Isaaca; význam v oblasti tenorové piesne
- Mníchovská kapela:
- Ďalšia významná kapela; mala cca 80 členov (56 spevákov, 30 inštrumentalistov)
- V tejto kapele nejaký čas pôsobil Ludwig Senfl a po ňom tiež Holanďan Orlando di Lasso (+1594)
(do kapely prišiel najprv ako tenorista, vypracoval sa na kapelníka)
Hans Leo Hassler (1564 - 1612) - skladateľ konca renesancie
- Organista; pôsobil aj v Taliansku »ovplyvnený najmä talianskou ľudovou hudbou
- Bol žiakom A.Gabrieliho
- Tanečná skladba: Tanzen und springen
- Obľúbená hudobná forma = nemecká tenorová pieseň = pieseň, ktorá má hlavné nápev v Tenore
- Nemecká pamiatka: Rostock spevník (1465) - obsahuje tenorové piesne
Michael Praetorius (1571 - 1621) - teoretik i skladateľ konca renesancie
- Teoretický spis Syntagma musicum - dozvedáme sa tu o dobovej interpretačnej praxi a o dobových nástrojoch
- Zbierka tanečných skladieb Terpsichore (1612)
- Nemecko sa v cirkevnej oblasti orientuje na protestantstva
- Významnou hudobný pamiatkou je Protestantský chorál, ktorý vzniká ako jednohlasvú ľudový chrámový spev v nemeckom jazyku; k jeho rozvoju prispieva Martin Luther (1483 - 1546);
protestantský chorál nadväzuje aj na husitské spevy, ovplyvnil generácie ďalších nemeckých skladateľov najmä v baroku (JSBach)
- Protestantský chorál bol upravovaný aj do viachlasu - napr. Johannes Walter (1496 - 1570) - Tento chorál nie je tak komplikovaný, prevádzkovali ho skôr amatérske súbory (niečo ako naše literátská bratstva) »chrámovej spolky = kantorei (Kantor)
Anglicko
- Významné obdobie pre rozvoj Anglicka bolo za vlády kráľovnej Alžbety (1558 - 1603), vládla cca 50 rokov, je to obdobie veľkého rozvoja umenia (literatúra, divadlo); napr. William Shakespeare (1564 - 1616)
- Po vyhlásení reformácie v Anglicku (1534) preniká do anglickej liturgie a duchovnej hudby angličtina
»Autori nepísali motet latinský; významnou domácou formou sa stáva obdoba latinského moteta, tzv. anthem - vokálno polyfonická skladba v angličtine
- Významnými skladateľmi boli Thomas Tallis
a jeho žiaci: Thomas Morley, William Byrd, Orlando Gibbons - skladali chrámovú aj inštrumentálne tvorbu
- Pre inštrumentálnu tvorbu sú v Anglicku obľúbené 2 nástroje:
virginal / virdžinel / - predchodca klavíra (čembalo)
lutna
John Dowland - významný lutnista (koniec 16. stor.)
- Veľa cestoval (Francúzsko, Nemecko, Taliansko)
- Zdržiaval sa na kráľovskom dvore v Kodani
- V závere života sa vrátil do Anglicka, stal sa jedným zo 6 významných lutnistov
- Má rad lutnové skladieby: Galliard, Allemande
- Prevažne skladal ayrs / Ars / = piesne so sprievodom lutny - už počiatky homofónie
Španielsko
- Stále ovplyvňované holandskú hudbou, niektorí Holanďania tu žijú a skladajú svoje diela + veľký vplyv Ríma (»Španielsko bolo katolícke)
Cristobal Morales (1500 - 1553)
Tomas Luis de Victoria (1548 - 1611) - študuje a dlho pôsobí v Ríme; ovplyvnený Palestrina
- Španielsko bola katolícka krajina, orientovaná na Taliansku (Rím)
- Obľúbeným nástrojom vo Šp. Bola vihuela - rôzne druhy; napr. vihuela de mano - struny G c f a d1 g1
hráči a skladatelia pre vihuela de mano:
Luis de Milan (1500 - 1561) - básnik; hral na vihuela a gitaru
- Pôsobil na dvore kráľa Ferdinanda vo Valencii
- Napísal zbierku pre vihuela - El maestro (1535) - obsahuje množstvo skladieb (tance, 6 pavan, fantázie, ..)
- Písal i piesne so sprievodom vihuela
Luis de Narvaes - najslávnejšie sú jeho variácie Diferencias
Miguel de Fuenllana - hral aj na citaru
Alonso Mudarra
Taliansko
- Hudobná veľmoc, hlavne v 16. storočí; kultúra sa rozvíjala najmä v mestách, najväčší rozvoj hudby
v Benátkach a v Ríme; majstrovsky sa tu rozvíja svetský útvar - madrigal