Najpoužívanejšie formy renesančnej hudby

1) Formy používané na cirkevnej pôde (chrámové) 

 

a) Missa (omša) - v priebehu 15. st. je zhudobňovanie stále častejšie celé omšové Ordinarium (stála časť - 

Kyrie eleison, Gloria in excelsis Deo, Credo, Sanctus, Benedictus, Agnus Dei) - v 15. st. je najčastejšie užívaný 4 hlas: 

- Discantus (soprán, najvyšší hlas - supremus, superius) - contratenor altus 

- Tenor (cantus firmus) 

- Contratenor Bassus 

discantus a cantus firmus boli najdôležitejšie hlasy 

- Cantus firmus je stále braný z Gregoriánkseho chorálu, postupne aj zo známej piesne L'homme Armee; niekedy cantus firmus vytvorí sám skladateľ

- Názov omše bol podľa použitého cantu firmu (napr. Cf bol od autora »Missa sine nomine; cf použitý z piesne L'homme Armee» Missa L'homme Armee) 

- Pre renesančnú omšu je charakteristické to, že skladateľ sa snaží zjednotiť celý omšový cyklus tým, že pre všetky hlasy použije 1 spoločný cantus firmus; cantus firmus bol často v Tenore »tenorovej omši 

- V omši sa uplatňovali najrôznejšie a často najzložitejšie techniky hlasov »imitácia (cantus firmus prechádza všetkými hlasmi) 

- V 16. storočí vzrastá počet hlasov (5, 6 hlasov)

b) motet - forma existujúci už od obdobia Notre - Dame; rozvíja sa v Ars antike a v renesancii je stále obľúbená 

- Do 30. rokov 15. st. stále dožíva izorytmický motet = rytmický vzorec (TALEA), ktorý sa neustále opakuje + melodická rada (o 1 tón menej) - tzv. color 

- Motet bola 3 až 4-hlasá skladba (v 15. st.), V 16. st. bolo 5 až 6-hlasové, kde kratšie textové úseky mali vždy odlišnú hudobnú tému, ktorá sa imitačne vykonávala vo všetkých hlasoch 

- Text: - latinský (duchovné; cirkevné) 

- Častá mariánska tematika (o panne Márii) 

- Cantus firmus bol najčastejšie v Tenore »tenorový  motet 

(cf  mohol ale byť aj v iných hlasoch) 

 

- Tieto formy (omše, motet) komponovali takmer všetci skladatelia 15., 16. storočia 

(Holanďania aj skladatelia v iných krajinách)

 

2) Svetské formy 

Chanson = pieseň; súhrnné označenie pre svetské polyfonické vokálne skladby (= polyfónne spracovaná pieseň) 

- Častým jazykom bola francúzština 

- Námet bol milostný 

- Charakteristická je značná konsonantnost spôsobená vplyvom anglickej hudby (3, 6, niekedy aj plný trojzvuk) 

- V Taliansku sú obľúbenými útvarmi svetskej hudby: 

 

Frottola = poly veršovaná pieseň s milostnými textami 

- Vzniká koncom 15. st., Rozvoj v 16. storočí 

- Obľúbená v talianskom meste Mantova 

- Charakteristický je štvorhlas a homofónia

 

Villanella, canzonetta, BALLETTO = viachlasové piesňové formy 16. st .; bývajú troj až štvorhlasé

- Vynikajú jednoduchosťou a výrazným tanečným rytmom 

- Tieto formy si získali obľubu aj v Anglicku a Nemecku (Hans Leo Hassler) 

- V Španielsku je podobnou formou villancico = poly skladba

 

Madrigal - umeleckejšie a komplikovanejšie než frottola; najväčší rozvoj v 16. storočí 

- Má básnické texty, často milostné a pastorálne (prírodné, pastierska tematika) alebo príležitostní texty (ku svadbám, ...) 

- V 15. st. 3 až 4 hlasy, neskôr v 16. storočí 5 až 6 hlasov 

- Ide o súkromnú hudbu aristokratických (talianskych) spoločností a amatérskych zborov (nie príliš početné, mali 8 - 10 členov, aj menej) 

- Charakteristická je snaha vyjadriť náladu a výraz básne (textu), neskôr dokonca zdôrazňovanie kľúčových slov »tónomalba (zvukomaľba)