Hudba 20. storočia

 
Vývoj hudby do polovice 20.storočia
Obdobie zložitých bojov v Európe
Pocit neistoty
Explózia vedeckých poznatkov
Výroba – zmena spôsobu života
V hudbe 20. stor dochádza k opusteniu tonality
Prudký rast výmeny hudobných podnetov medzi národmi a štátmi
Sformovanie bloku nonartificiálnej hudby
Nové techniky v hudobnej tvorbe, reprodukcii a šírení
 
Základné princípy harmonickej štruktúry v hudbe 20.stor.
Tonalita – spôsob organizácie tónových výšok na základe vzťahu k jedinému centru (tonálnemu centru)
V 20. stor prevažuje rozšírená tonalita
Modalita- spôsob organizácie tónových výšok na základe predom daného výberu tónov – módov
Serialita
 Podstatným znakom je predom stanovené poradie prvkov zo zámerom ich rovnomerného striedania v priebehu hudobného prúdu
Základné štýlové tendencie
Expresionizmus – ovplivnil hlavne maliarstvo a hudbu
protest proti súčasnému spôsobu žitia, zdôrazňuje vnútorné citové napätie,
Hudobný expresionizmus – vzburo proti prebujelej citovosti romantizmu i prejemnelej farebnosti impresionizmu, deformácie línie, dynamické krajnosti, diela citovo vypäté
Folklorizmus – vplyv ľudovej kultúry už od 19. stor. 
Novoklasická ( neoklasická ) tendencia – netrpezlivé hľadanie nového výrazu, túžba po istote, pevnom a určitom tvare, hľadanie posily v systematických výtvoroch veľkého štýlu antiky, renesancie, klasicizmu
 
Charakter hudobnej reči a hudobného života
Melodika zovrenejšia, ostro korojená, často lomená, môže byť atematická, 
Harmonické princípy – dur – moll sú stále viac narušované, 
Rytmická stránka – veľa krát sa stáva formotvorným prostriedkom
Dynamika a farba – nástroje sú používané v neobvyklých polohách
Formy – tradičné, veľmi často suita, voľné formy, nové – monodráma, drobné opery, humoresky, nové postavenie získava balet
Hudobný život – interprét pod tlakom publika, hrajú hlavne slávne skladby minulosti
Kľúčové osobnosti a tvorcovské skupiny
Okolo roku 1910 dochádza k nástupu novej generácie, vznikajú novátorské skladby, ktoré šokujú publikum
Zakladatelia modernej hudby bývajú niekedy označovaný ako klasikovia 20. stor. - patrí medzi nich A. Schonberg, A. Berg, A. Webern, I. Stravinskij, B. Bartóg, S. Prokofiev a i.
 
Viedeň – druhá viedenská škola
Je prezentovaná trojicou rakúskych skladateľov A. Schonberga, A. Berga, A. Weberna
Viedeń ( stredisko tradičnej hudby) sa stáva jedným z centier moderného umenia.
Vplyv II. viedenskej školy je najvýraznejší po II. svetovej vojne
Atonalita – spôsob organizácie tónových výšok bez tonálneho centra, resp. be akýchkoľvek funkčných vzťahov
Dodekafónia ( 12 tónová technika) – tonálna závislosť na centrálnom tóne je odstránená, každý tón je rovnako dôležitý
Seriálna ( multiseriálna ) technika – pracuje súčasne nielen zo sériami tónových výšok, ale i zo sériami dĺžok, dynamických stupňov, pomlčiek, nástrojových farieb, tempových a metrických zmien
Arnold Schonberg ( 1874 – 1951)
Zakladateľ, inšpirátor a duchovný vodca II. viedenskej školy
Ťažký životný údel
Hudbu študoval ako autodidakt
Vykonával úradnícke povolanie
Spočiaku riadil spevácke spolky a kabaretné orchestre
1918 založil Združenie pre súkromné prevádzanie hudby na zač 30. rokov prepustený ( židovský pôvod), hudba prehlásená za zvrhlú
1933 odchod do Ameriky, kde zomrel ( Los Angeles)
Alban Berg ( 1885 – 1935 )
Schonbergovým žiakom, venoval sa kompozícii, organizácii hudobného života a súkromnému vyučovaniu, žil striedavo vo Viedni a v Alpách
S porovnaním so Schonbergom je jeho výraz mäkší, lyrickejší
Využitie dodekafónie 
Najhranejší skladateľ II. viedenskej školy
Rozsah tvorby neveľký, z počiatku rozšírená tonalita
- Vojcek
- Lyrická suita
- Lulu
- Koncert pre husle, klavír a 13 nástrojov
Anton Webern ( 1883 – 1945 )
Schonbergov žiak,
Pôsobil ako symfonický a operný dirigent, po nástupe fašizmu vylúčený z verejného života pre nový režim bola jeho hudba nažiadúca
V porovnaní zo Schonbergom je stručnejší, tichší ( hudba ticha )
Ortodoxný dodekafonik
Serijnú techniku rozšíril i na dynamiku a farbu
Paríž a Parížska šestka
Ďalšie hudobné svetové centrum a stredisko avantgardných umeleckých tendencií
Začína sa objavovať fauvizmus, kubizmus, dadaizmus, surrealizmus
Parížska šestka – skupina parížskych hudobníkov ( Les six, 1919 ) viac menej náhodne zostavená skupina ( ich skladby spoločne zazneli na jednom večery ) 
Členovia – Darius Milhaut, Arthur Honegger, Georges Auric, Francis Poulenc, Louis Durey a Germaine Tailleferrová
Eric Satie ( 1866-1925)
extrémne umelecké názory
skladby neobyčajných názvov, duchaplná irónia
Tvorca modernej grotesky
Gymnopédia- súbor klavírnych skladieb
Try skladby v tvare hrušky
Paráda – balet, obsahuje písací stroj, sirénu, batériu pohárov obsluhujúcu čínskym kúzelníkom
Francis Poulenc ( 1899-1963)
Skladateľ neoklasického typu, jasná melodická línia
Piesne na Apollinaira a Eluarda
Zborové diela, tri opery a tri významné sonáty
Flautová, hobojová a klarinetová sonáta
Koncert pre dva klavíre
 
Darius Milhaud (1892-1974)
 
Študoval skladbu a dirigovanie na parížskom konzervatóriu
Počas vojny učil v USA, povojne striedavo v Amerike a vo Francúzsku
Napísal asi 450 skladieb
Hospodárske stroje, Katalóg kvetov,
 Vôl na streche – balet 
Opery – Únos Európy, Opustená Ariadna
Kryštof Kolumbus
Inštrumentálne dielo – 12 symfónií, 6 miniatúrnych symfónii ( 3 – 5 minút)
Koncerty – 5 klavírnych, 2 husľové, 2 violové, 2 violončelové
Arthur Honegger (1892-1955)
Študoval na curysskom konzervatóriu
Potom pôsobil vo Francúzsku
Venoval sa výhradne kompozičnej a dirigentskej práci
Veľmi rýchlo sa rozišiel s estetickými zásadami Šestky
Naväzuje na Bacha, Beethovena a veľkých romantikov
Jadrom jeho vyjadrenia je dramatický konflikt -hudobná reč je pomerne drsná, ale výrazovo silná, melodika expresívna vypätá, energicky útočná rytmika
dosť pesimistický názor na život a svet
Opery a oratóriá – Kráľ Dávid, Judita, Antigona,Jana z Arcu na hranici
Symfonické diela – Pacific 231, Rugby
5 symfónií
Igor Stravinskij ( 1882-1971)
Vedľa Schonberga druhá najinšpiratívnejšia osobnosť 20. stor
Narodený v Petrohrade, kvalitné všeobecné i hudobné vzdelanie
V roku 1910 sa v Paríži preslávil Vtákom Ohnivákom
Jeho dielo bolo vždy v popredí záujmu i po odchode do Ameriky kde pôsobil ako skladateľ, klavírista a dirigent
Záver života v Európe, pochovaný v Benátkach
Menej expresívnejší než Schonberg
Tri obdobia – Folklórne (ruské), - Vták Ohnivák-balet
- Petruška, Svätenie jari, Príbeh vojaka
Neoklasické ( 20. roky)Pulcinella,Žalmová symfónia
Neskoršie ( dodekafónia a seriálna hudba
-Canticum sacrum, Requiem canticles
 
Ďalší zakladatelia modernej hudby
Paul Hindemith ( 1895-1963)
Jeden z najvšestrannejších hudobníkov 20.stor
Hudobný skladateľ organizátor, violista, huslista,komorný hráč, pedagóg.....
Založil hudobný festival Donaueschingenu 1921
V jeho tvorbe sa odráža technika, humor, klaunovstvo, jazz,
Opery- (väčšinou si písal texty sám)
- Cardillac, Maliar Mathis, Harmónia sveta,
Symfonické a komorné diela- Symfónia Maliar Mathis, symfónia Harmónia sveta, Koncertná hudba pre sláčiky
Komorná – Sonáty ( skoro pre všetky nástroje) – violu, husle, trúbku, harfu, tubu..., Ludus tonalis, Klavírna suita
Béla Bartók ( 1881-1945)
V maďarskom prostredí nedocenený
Pôsobil na Akadémii v Budapešti, zaoberal sa folkloristikou, klavírista „lisztovej veľkosti“
Zbieral ľudové piesne nielen maďarské ale zjazdil celý Balkán, Turecko, Alžírsko
Vytvoril zbierku kt. obsahuje 16 000 ľudových piesní
Javiskové diela- Podivuhodný mandarín,Hrad Modrofúzov
Orchestrálne a koncertantné skladby- Hudba pre strunové nástroje, čelestu a biecie, Koncert pre orchester, 3 klavírne koncerty
Komorná hudba – 6 sláčikových kvarteto, Sonáta pre dva klavíre a bicie
Klavína tvorba- Allegro barbaro,Cyklus Mikrokozmos
Ďalšie osobnosti a národné celky
Východoeurópska hudba
Východoeurópska preniesla do európskeho hud. vyjadrovania veľa inšpiratívnych podnetov
Bezprostrednosť vitálnosť prejavu, dôraz na vokálnu hudbu, neobvyklý hudobný materiál a silnú väzbu na folklórne pramene.
Ruská ( sovietska hudba)
Sergej Prokofiev (1891-1953)
Komponoval už od detstva ( vo svojich 13 vsúpil na konzervatórium)
V 20 tich rokoch vyhral ako klavírista  1. cenu konzervatória
V roku 1918 odišiel do Ameriky kde usporiadúval koncerty a uvádzal premiéry svojich diel
Po piatich rokoch sa usadil c Paríži v roku 1948 sa vrátil do SSSR
Po vojne sa stal národným umelcom
Komponoval bezprostredne, prudká temperamentnosť, lyrika, melodika živá, má rytmický spád
Opery – Láska ku trom pomarančom,Vojna a mier
Balety- Rómeo a Júlia, Popoluška
Koncerty- 5 klavírnych 2 husľové, violončelový
Orchestrálne diela – Symfónie - 7
Dmitrij Šostakovič (1906-1975)
V 18. rokoch napísal 1. symfóniu, tiež klavírista
Organizačná a pedagogická práca ( moskovské a leningradské konzervatórium)
Hudobný prejav nieje tak bezprostredný ako u Prokofjeva, jeho dramatizmus je skôr vnútorný a pritlmený
Na jednej strane vtip a grotesknosť a zároveň filozofická myšlienka a hlboký smútok
Bohatá virtuózna inštrumentácia
Symfónie – celkom 15 – Symfónia č. 7 Cdur „Leningradská“, Symf.č, 10 e moll,Symf.č 15 A dur
Opery- Nos, Lady Macbeth, 
Balety- (Šrouba ), hudba k filmom 
Koncerty- pre klavír, husle, violoncello
Klavír- 24 prelúdií a fúg
Maďarská hudba
Zoltán Kodály (1882-1967
 
Vedľa Bartóka najvýznamnejší predstaviteľ a spoluzakladateľ maďarskej hudby prevej pol.20.stor
Učil teóriu, písal kritiky , viac viazaný na tradíciu
Zaoberal sa tiež štúdiom ľudovej hudby
Aktívne sa podieľal narozvoji školskej hudobnej výchovy
Komorná tvorba – sláčikové kvartety, kantáta Psalmus hungaricus
Orchestrílne- Tance z Galanty
Poľská hudba
Karol Szymanowski ( 1882 - 1937)
V roku 1905 spoluzakladal skupiunu Mladé Poľsko
Inšpirácia pamiatkami antickej a arabskej kultúry, exotická melodika, tiež folklór a stará poľská duchovná hudba
Metopy – klavírne, Masky a mýty – pre husle a klavír. 20 mazuriek pre klavír, Symfónie, Stabat Mater ( n a poľský text, Selské requiem, 
Západoeurópska hudba
Nemecká hudba
Carl Orff (1895-1982)
 
Žil a pôsobil v Bavorsku
1924 založil školu gymnastiky, hudby a tanca ( Das Schulwerk -škola pre deti) – zdôrazňovalskúsenosť a aktívnu účas´t dieťaťa pomocou spevu a jednoduchých bicích nástrojov- inovatívny prístup k hudobnému vyučovaniu
1961 založený Orffov inštitút v Salzburgu
Carmina Burana – kantáta, pôvodne určená k javiskovému predstaveniu ale častejšie sa uvádza koncertne, zbierka starogermánskych textov (Carmina burana – svetské piesne ,ospevuje jar, pozemský život, lásku) Catulli carmina – Catullove piesne. Trionfo di Afrodite- Triumf Afrodity
Francúzska hudba
Olivier Messiaen (1908-1992)
 
V 30, rokoch sa stal vodcom hnutia Mladé Francúzsko
Hudobná reč nesmierne osobitá – inšpirácia orientálnou hudbou, prírodnými zvukmi, vtáčím spevom, gregoriánskym chorálom
I. etapa – Kvartet pre koniec času, Tri malé liturgie Božia prítomnosť
Orchestrálna tvorba – Turangalíla, Chromochrónia (farby času), Prebudenie vtákov a Exotický vtáci
Klavírna tvorba – Narodenie Pána, Kniha nahsvetejšej sviatosti, Nebeská hostina
Klavírne – Katalóg vtákov, Dvadsať pohľadov na Ježiša
Piesňové cykly- Spevy zeme a neba, Harawi
Španielska hudba
 
Manuel de Falla ( 1876- 1946)
Balety- Trojrohý klobúk, Čarodejná láska
Opera – La Vida breve
Koncert pre čembalo
 
Joaquín Rodrigo (1901- 1999)
Concierto de Aranjuez
Talianska hudba
 
Zbavila sa  nadvlády opery
Ottorino Respighi – impresionistické - Rímske fontány, Rímske slávnosti, Rímske pinie
Alfredo Casella – inšpirácia barokom a ranným klasicizmomv simfonickej, koncertnej a komornej tvorbe
Luigi Dallapiccola- Opera – Nočný let
 
Anglická hudba
Gustav Holst – orchestrálna suita – Planéty
Benjamin Britten – skladateľ klavírista
Skomponoval množstvo inštrumentálnych diel rôznych foriem a žánrov
Sinfonie da Requiem, Sprievodca mladého človeka orchestrom, Vojenské requiem
Opery – Peter Grimes, Sen noci Svätojánskej
Mimoeurópska hudba
Americká hudba – štúdia amerických hudobníkov v Paríži, emigrácia európskych skladateľov do Ameriky behom vojny ( Schonberg, Stravinskij, Hindemith, Martinu, Milhaud, Bartók)
Syntéza spojujúca tradíciou umelej hudby európskeho charakteru a prvkami černošského a juhoamerického folklóru, jazzu, tanečnej hudby
George Gershwin (1898 - 1937)
Z ruskej židovskej rodiny
Prerušil štúdium klasickej hudby a začal skladať populárne piesne
V roku 1928 odcestoval do Európy ( stretnutie s Prokofjevom, Milhaudom, Ravelom, Bergom)
Komponovanie muzikálov
Rhapsody in blue
Američan v Paríži
Porgy a Bess - Opera
 
     Samuel Barber (1910 – 1981 )
Lyrický romantický ovplyvnený i Stravinským jazzom
Addagio pre sláčiky 
 
Edgar Vaeése (1883 – 1965
Americk skladateľ francúzskeho pôvodu 
Sústavne sa zaoberal netónovou hudbou ( šumové a hlukové štruktúry)
Vedome sa odpútava od západoeurópskeho tónového systému
Integrales
Ionisation
Ameriques
 
Charles Ives (1874 – 1954)
Používal atonalitu, polytonalitu, polyrytmiku, štvrťtónové postupy
Tri miesta v Novom Anglicku
Nezodpovedaná otázka
 
Heitor Villa – Lobos
V rodnej Brazílii veľmi cenený
Robil rozsiahly výskum brazilskej ľudovej hudby, podľa neho prebehla v Brazílii v 30. rokoch reforma hudobného vzdelávania
12 symfónií
Bacchianas Brasileiras
Koncert pre gitaru
Česká hudba I. polovice 20. stor.
Vzniká Česká filharmónia 1896
Končí epocha Smetany a Dvořáka, prichádza vlna kritického realizmu ( L.Janáček)
L.Janáček – osobitý sloh ( opery, orchestrálne skladby, kvartety, klavírne dielo, zbory,
Skladatelia ktorý vstupovali do verejného života pred 1.sv. Vojnou vyrastali ešte z romantickej tradície, zasiahol ich ale tiež impresionizmus
Najvíznamnejší muzikológ – Vladimír Helfert
Dirigent – V. Talich
Víťezslav Novák (1870-1949)
 
Žiak A.Dvořáka
Patril vo svojej dobe k priekopníkom impresionizmu
Významná pedagogická osobnosť
Vytvoril českú skladateľskú školu z ktorej vyrástla celá nasledujúca generácia
Symfonická tvorba – Slovácka suita, Juhočeská suita, V Tatrách, Toman a lesná panna, De profundis
Opery – Karlštejn, Lucerna
Piesňová tvorba- Melanchólia, ˇudolie nového kráľovstva, Nočné nálady
Klavírne – Spomienky,serenády, Piesne zimných nocí, Môj máj
Jozef Suk (1874-1935)
Žiak A. Dvořáka
Bol viac ponorený do svojho sveta
Absolvoval konzervatórium ako huslista a potom u Dvořáka Skladbu
Oženil sa s Otilkou Dvořákovou
Zomrela v roku 1905 potom u Suka nastáva tragický zlom
Po vojne pôsobil ako profesor skladby
Dozrieva od romantizmu cez impresionizmus k modernému výrazu
Orchestrálna tvorba – Serenáda Es dur, Radúz a Mahuliena, Praga, Azrael,Rozprávka leta,Epilóg, V nový život
Komorná- Štyri kusy pre husle a klavír, Kvartety, 
Klavírna tvorba- Jar, Životom a snom
Leoš Janáček (1854-1928)
Najoriginálnejšia osobnosť českej hudby 20.stor
Vyštudoval varhanícku školu v Prahe a konzervatórium v Lipsku a Viedni
Zberateĺ ľudových piesní
Pedagóg, kritik, zbormajster, organizátor hudobného životav Brne,
Základné znaky Janáčkovej hudobnej reči-
- vypätá dramatičnosť,melodika zhustená,koncentrovaná na malú plochu, časteé opakovanie motívov,neobyčajné nástrojové kombinácie.
Opery- Její pastorkyňa (Jenúfa), Káťa Kabanová,Liška Bystrouška, Věc Makropulos, Z mrtveho domu, Výlety pána Broučka
Leoš Janáček (1854-1928)- pokračovanie
Vokálna tvorba – Zápisník zmizelého, Věčné evangelium, Glagolská mše
Zbory- Potulný šílenec, Kantor Halfar, Marička Magdónová
Symfonická tvorba – Šumařovo díte,Balada blanická,Taras Bulba, Simfonietta
Komorná tvorba- husľová škola, Pohádka pro violoncello a klavír, Mládí, 
Klavír- V mlhách, Sonáta 1.X.1905, Po zarostlém chodníčku
Alois Hába ( 1893-1973)
Tvorca štvrťtónovej hudby, komorných skladieb
Skladateľ ,kritik a pedagóg, študoval na prežskom konzervatóriu
Od roku 1923 pôsobil na pražskom konzervatóriu a od roku 1936 bol profesorom oddelenia pre štvrťtónovú hudbu
16 sláčikových kvartetov niektoré štvrťtónové
Fantázie, suity, sonáty
Opery- Matka, Nová zem
 
Bohusla Martinú ( 1890 - 1959)
Huslista, študoval konzervatórium
Pôsobil ako učiteľ
Žiakom Jozefa Suka
Kultivovaný vzťah k básnickému slovu v piesňach, zboroch, operách
Neobviklá farebnosť, bohatá rytmika, rozsiahle dielo
OPERY-  Veselohra na moste, Ženitba
Hry o Márii
Balet (11)- Špalíček, Orchestrálna tvorba- Half- time, Památnok Lidicím, Fresky pierra della Francesca
Komorná tvorba- Husľové sonáty, violocčelové sonáty
Klavírne- klavírne koncerty 5, Koncert pre dva klavíre,Tri české tance
Vokálna tvorba- Kytice, Polní mše, Gilgameš Písničky na jednu stránku, 
Hudba po II. svetovej vojne
Spoločenská situácia- rozvoj nivých umeleckých prúdov, oslňujúci vývoj techniky,vedecko technická revolúcia
Vznikajú posledné Schonbergove diela
Výtvarné umenie- geometrické abstrakcie, pop art,kinetizmus
Nové produkty – Dodekafonický a seriálny prúd
Elektroakustická hudba
Konkrétna hudba
Music for tabe
Aleatórna hudba
Tembrová hudba
John Cage (1912-1992)
Skladateľ a klavírista , študoval u Schonberga
Duchovný otec aleatórnej hudby, 
Vzbudil pozornosť preparovaným klavírom
Prednášal v Darmstande
Hlavné dielo tohto obdobia – Klavírny koncert – len mierne predkomponovaný v detailoch, závisí len na hidobníkoch čo zahrajú a čo nie
 
 
John Cage (1912-1992)
Skladateľ a klavírista , študoval u Schonberga
Duchovný otec aleatórnej hudby, 
Vzbudil pozornosť preparovaným klavírom
Prednášal v Darmstande
Hlavné dielo tohto obdobia – Klavírny koncert – len mierne predkomponovaný v detailoch, závisí len na hidobníkoch čo zahrajú a čo nie
 
 
Gyorgy Ligeti 1923- 2006
Maďar, hudobná akadémia v Budapešti
Emigroval do Rakúska potom do Nemecka
20 rokov profesorom v Hamburgu
Technika mikropolifónie – polyfónia dovedená do extrému, hlasy sa zlievajú. Línie sú výškovo totožné,
Diela – Atmosféry, Volumína, Lontano,Continuum
Klavírne etudy
Koncert pre lesný roh a orchester
Requiem
 
Alfred Schnittke (1934-1998)
Skladateľ nemecko-rusko- židovského pôvodu
Concerta grossa (celkom 6)
Concedrto grosso č.3 pre dvojo huslí a komorný orchester
 
George Crumb (1929)
Americký skladateľ štýlovo ťažko zaraditeľný
Inšpiovaný zvukmy prírody, folklórnymi prvkami, šepoty, šumy, spev
Zvuky majú evokova´t pocity dnešného človeka
Čierny anjeli
 
Stave Reich (1936)
Študoval u Beria a Milhauda
Prišiel na princíp fázového posunu -nechal bežať dve uplne rovnako dlhé smyčky z mgf. Záznamu na dvoch magnetofónoch a po nejakej dobe sa preukázalo že stroje nebežali uplne presne
Diela- Piano Phase pre 2 klavíre
Violin Phase pre 4 huslí
Different Trains
Philip Glass (1937)
Dokázal priviesť minimálnu hudbu do širokej poslucháčskej obce, hlavne mladej generácie
Populárny skladateľ
Nepodľahol komercionalizácii
Využíval indické rytmy 
Diela – Musicin Parts
Glasswork
Achnaton
Einstein od the Beach
Karlheinz Stockhausen ( 1928-2007)
Jedna z najpriebornejších osobností Novej hudby
Hľadanie nového hudobného jazyka
Rozhodujúcim spôsobom zasiahol do elektronickej hudby, aleatoriky, priestorovej kompozície
1953 sa stáva spolupracovníkom Kolínskeho štúdia do 1973 umelecký riaditeľ
Diela – Kontra- punkty pre 10 nástrojov
Elektronické štúdie
Spev mládencov
Cyklus pre hráčov na bicie nástroje
Momente
Sirius
 
Pierre Boulez (1925)
Francúzsky skladateľ a dirigent
Zavrhuje neoklasidizmus, taktiež Schonbergovú a Bergovu dodekafóniu
Sonáty pre klavír 1,2
Štruktúry pre dva klavíre
Kladivo bez majstra
 
Luigi Nono ( 1924-1990)Taliansky skladateľ
Veľa vokálnych diel
Ví´tazstvo u guernicy
Il canto sospeso
La fabrica illuminata pre spevný hlas a mg.pásku
Ako lúč sily a svetla
John Cage (1912-1992)
Americký skladateľ a klavírista
Pozornosť vzbudil svojim preparovaným klavírom
Jeho celoživotný tvorcovský proces začal nemilosrdným odvrhovaním zložiek hudby, najprv harmónie  a melódie, ranné skladby sú zložené na rytmy
V 50. rokoch opúšťa tradičnú notáciu
Pri zhotovovaní partitúr využíval rôzne druhy šablón a ich projekciu na papier, pracoval s transparentnými fóliami, pri tvorbe používal hviezdne mapy
Vychádza z východnej filozofie neurčitosti (kniha premien)
Cartridge music, 
Klavírny koncert
Winter music
Poľská skladateľská škola
 
Witold Lutoslawski (1913-1994)
Koncert pre orchester
Smútočná hudba
Benátske hry
Violončelový koncert
Klavírny koncert
 
Krzysztof Penderecki (1933)
Žalmy Dávidove
Lukášove pašije
Stratený raj
Poľské requiem
Ruská hudba
Alfred Schnittke (1934-1998)
Prešiel seriálnym obdobím, aleatórnym, elektroakustickým, tembrovým nakoniec sa obracia k hudobnej tradícii
Vrcholné diela – 8 symfónií,husľový koncert,Violový koncert, 2 violončelové koncerty, sláčikový kvartet a Concerta Grossa
 
Arvo part (1935)
Estónsky skladateľ vychádza zo základných kompozičných princípov
Štúdium gregoriánskych chorálov, gotickej hudby,
Tabula rasa, Fratres, Cantus na pamiatku Benjamina Brittena
 
Sofia Gubajdulina
Tatarského pôvodu
Skladby sú vždy zviazané s nejakým konkrétnym významom
Vplyv mimoeurópskeho folklóru
Vplivy Novej hudby
Hodina duše
Ofertorium
Haleluja
Americká hudba
Leonard Bernstein (1918- 1990)
Vynikajúci dirigent a skladateľ broadwayských muzikálov
Najvýznamnejší popularizátor vážnej hudby 20.stor.
Ako dirigent bol uznávaným interpretom Mahlera, Coplanda a Brahmsa
Candide
West Side Story
A quiet place
Česká hudba po II. sv. vojne
Václav Trojan (1907-1983)
Autor hudby k filmom Jiřího Trnky – Špalíček, Bajaja, Staré pověsti české
Režisérska a redakčná činnosť v rozhlase
Návrat k moravskému a českému hudobnému folklóru
Sen noci svatojánskej
Kolotoč
 
Miroslav Kabeláč (1908 – 1979)
Harmonicky tvrdá hudba založená na chromatike
Často námety z Biblie
V 60. rokoch prijal podnety Novej hudby
8 symfónií
Mystérium času
Promněny chorálu Hospodine, pomiluj ny
 
Klement Slavický ( 1910- 1999)
Žiak J.Suka
Naviazoval na ľudovú  melodiku rodnej Moravy
Ej, srdénko moje
Moravské tanečné fantázie
Zamyšlení nad životom 
Slovenská hudba 20.storočia
Alexander Moyzes ( 1906-1984)
Skladateľ pedagóg organizátor hudobného života
Jeho otec hudobný skladateľ Mikuláš Moyzes
Vyštudoval konzervatórium v Prahe
Profesor teoretických predmetov a kompozície na Hudobnej a dramatickej akadémii v Bratislave
 šéf hudobného odboru v Čs. rozhlase v Bratislave
riaditeľ Slovenského hudobného fondu
umelecký riaditeľ SĽUKu
 rektor VŠMU
 predseda Zväzu slovenských skladateľov
Alexander Moyzes - pokračovanie
Jeho dielo je veľmi rozsiahle. Napísal 12 symfónií, symfonickú báseň Nikola Šuhaj, kantátu Demontáž a iné. Bol jedným zo zakladateľov SĽUK-u, pre ktorý vytvoril mnohé diela ako napríklad Tance z Pohronia, Tance z Gemera.
Pre sólový hlas s klavírom
Ave Maria
Farby na palete 
Dvanásť ľudových piesní zo Šariša  Hudební matice Umělecké besedy 
Piesne veľkej lásky 
Šesť ľudových piesní pre bas, flautu a klavír op.32
 
Alexander Moyzes- pokračovanie
Úpravy folklóru
Buchom s osekanci
Dve pochodové piesne 
Na Liptove
Omilienci chodia 
Spievajže si, spievaj 
Hudba k prvému programu SĽUKu op.42 
Naša pieseň op.43 
Pieseň pracujúcich a veselica op.42
Veselica op.43 
Alexander Moyzes - pokračovanie
Vokálno-inštrumentálne úpravy folklóru
Ľudové piesne a tance zo zbierky Anny Szirmay –Keczerovej, op. 28
úpravy folklóru pre zbor a cappella hore
Dve piesne zo Záhoria 
Ej, volari, volari ,
Hory, hory, čierne hory 
Hory, hory zelené
Jánske piesne 
Pieseň mieru
Sanctus
Šumná čerešenka
Desať ľudových piesní 
Ej, zalužicke poľo 
Tri ľudové piesne pre detský zbor a klavír
Eugen Suchoň (1908- 1993)
 hudobný skladateľ, pedagóg a teoretik. Položil základy modernej slovenskej hudby a je aj autorom slovenskej národnej opery. Vo svojej tvorbe hojne vychádzal zo slovenskej ľudovej melodiky.
 Hudobná a dramatická akadémia v Bratislave (kompozícia a klavír)
1931 – 1933 štúdium kompozície na majstrovskej škole pražského Konzervatória (Vítězslav Novák)
1933 profesor teoretických predmetov  na Hudobnej a dramatickej akadémii v Bratislave 
1941 – 1948 profesor kompozície na Štátnom konzervatóriu v Bratislave
1948 – 1960 profesor a vedúci Katedry hudobnej výchovy na Vysokej škole pedagogickej v Bratislave
1963 – 1974 prednášal hudobnú vedu a výchovu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského
 
Vokálna tvorba
Bačovské piesne pre barytón a klavír      
Slovenské ľudové piesne 
Štyri slovenské ľudové piesne pre soprán a klavír (
Žalm zeme podkarpatskej 
Zbory
O horách 
O človeku 
Komorné skladby
Sláčikovým kvartetom 
Serenáda pre dychové kvinteto 
Klavírne kvarteto
Sonatína pre husle a klavír 
Obrázky zo Slovenska, šesť cyklov skladieb pre klavír 
Ján Cikker (1911-1989)
Jeden z popredných predstaviteľov slovenskej hudobnej moderny. Významne zasiahol do vývoja hudobnej drámy 20. stor., v opernej tvorbe sa zaoberal najmä skrytými stránkami ľudského života a psychiky. Komponovaniu sa venoval už od gymnaziálnych štúdií (skladby pre klavír a sláčikové nástroje), do slovenskej hudobnej kultúry prenikol viacerými orchestrálnymi a vokálno-symfonickými skladbami začiatkom 40. rokov. Hlavným ťažiskom jeho práce bola operná tvorba.
Autor početných symfonických diel (trilógia symfonických básní O živote), kantáty Cantus filiorum, oratória Óda na radosť, komornej (dva sláčikové kvartety) 
Ján Cikker - pokračovanie
Opera
Juro Jánošík 
Mister Scrooge 
Vzkriesenie 
Hra o láske a smrti 
Meteor, fragment,