Benátska škola

2) Benátska škola 

- Je tu významný chrám sv. Marka postavený v byzantskom slohu, ktorý má 2 kúry a 2 varhany 

»To inšpirovalo skladateľa, aby vytvorili diela pre viac zborov» viaczborovosť

- Zakladateľom je Holanďan 4. generácie A. Willaert (1490 - 1561) 

- Pôsobil v chráme sv. Marka ako kapelník 

- Komponuje chrámovú hudbu (omše, motet) aj Madrigaly; používa viaczborovosť

zbierka Musica nova 

- Vychoval tu rad žiakov: 

- Cyprián de Rore (1516 - 1565) - Holanďan 

- Gioseffo (Giuseppe) Zarlin - niekoľko rokov viedol v chráme sv. Marka, kde sám bol regenschorim 

- Zachovalo sa veľmi málo skladieb 

- Má význam skôr pre hudobnú teóriu; v jeho hudobno - teoretických prácach sú už zmienky o durové a molové kvintakordy, ktoré rozlíšil 

»Je považovaný za zakladateľa" harmónie "

- Najvýznamnejšími predstaviteľmi Benátskej školy bola hudobná rodina gabriel: 

Andrea Gabrieli (1520 - 1586) - strýko 

- Spevák a organista v chráme sv. Marka, ktorý komponoval prevažne chrámovú hudbu 

- V skladbách užíva viac hudobných nástrojov, najmä plechové - dávajú skladbám lesk 

- Zbierka motet kajúcne žalmy; šestihlasé inštrumentálne motet De profundis 

Giovanni Gabrieli (1557 - 1612) - synovec 

- Skladateľ konca renesancie a počiatkov baroka (už sa u neho niekedy ozýva barokový zvuk

- Najprv žiakom svojho strýka, potom odchádza študovať do Mníchova, kde je ovplyvnený hudbou a osobností Orlanda di Lasso; po návrate do Benátok pôsobí namiesto svojho strýka ako organista v chráme sv. Marka 

- Jeho tvorba má veľký význam pre rozvoj inštrumentálnej hudby (inštrumentálna hudba mala v renesancii skôr doplňujúcu funkciu) 

  - Píše svoje inštrumentálne party už s prihliadnutím ku zvukovým a technickým možnostiam nástrojov, bohato využíva najmä dychové nástroje 

- Niekoľko zbierok, napr. Sacrae symphoniae - 2 knihy skladieb, v ktorých už komponuje pre konkrétne nástroje, najmä dychové