Benátska škola
2) Benátska škola
- Je tu významný chrám sv. Marka postavený v byzantskom slohu, ktorý má 2 kúry a 2 varhany
»To inšpirovalo skladateľa, aby vytvorili diela pre viac zborov» viaczborovosť
- Zakladateľom je Holanďan 4. generácie A. Willaert (1490 - 1561)
- Pôsobil v chráme sv. Marka ako kapelník
- Komponuje chrámovú hudbu (omše, motet) aj Madrigaly; používa viaczborovosť
zbierka Musica nova
- Vychoval tu rad žiakov:
- Cyprián de Rore (1516 - 1565) - Holanďan
- Gioseffo (Giuseppe) Zarlin - niekoľko rokov viedol v chráme sv. Marka, kde sám bol regenschorim
- Zachovalo sa veľmi málo skladieb
- Má význam skôr pre hudobnú teóriu; v jeho hudobno - teoretických prácach sú už zmienky o durové a molové kvintakordy, ktoré rozlíšil
»Je považovaný za zakladateľa" harmónie "
- Najvýznamnejšími predstaviteľmi Benátskej školy bola hudobná rodina gabriel:
Andrea Gabrieli (1520 - 1586) - strýko
- Spevák a organista v chráme sv. Marka, ktorý komponoval prevažne chrámovú hudbu
- V skladbách užíva viac hudobných nástrojov, najmä plechové - dávajú skladbám lesk
- Zbierka motet kajúcne žalmy; šestihlasé inštrumentálne motet De profundis
Giovanni Gabrieli (1557 - 1612) - synovec
- Skladateľ konca renesancie a počiatkov baroka (už sa u neho niekedy ozýva barokový zvuk)
- Najprv žiakom svojho strýka, potom odchádza študovať do Mníchova, kde je ovplyvnený hudbou a osobností Orlanda di Lasso; po návrate do Benátok pôsobí namiesto svojho strýka ako organista v chráme sv. Marka
- Jeho tvorba má veľký význam pre rozvoj inštrumentálnej hudby (inštrumentálna hudba mala v renesancii skôr doplňujúcu funkciu)
- Píše svoje inštrumentálne party už s prihliadnutím ku zvukovým a technickým možnostiam nástrojov, bohato využíva najmä dychové nástroje
- Niekoľko zbierok, napr. Sacrae symphoniae - 2 knihy skladieb, v ktorých už komponuje pre konkrétne nástroje, najmä dychové