Nizozemské školy

Nizozemské školy

Ide o niekoľko generácií skladateľov; (Holandsko bolo väčšie územie ako dnes - Benelux + S. Francúzsko) 

 

1. generácia = burgunská (podľa vojvodstva v burgunská) 

- Typické je, že vychádza z francúzskej hudby Ars nova 

- Ovplyvnená anglickou hudbou (John Dunstable); Anglicko užíva viac konsonance, aj 3 zvuky 

- Pre ich hudbu sa najviac využíva štvor hlas: discantus, Contra tenor altus, Cantus firmus (tenor), Contra tenor Bassus

- Komponujú motet, omše, Chanson 

Guillaume Dufay (1400 - 1474) 

- Veľa cestoval, navštívil Rím a Paríž; pôsobil v Cambrai a v Ríme (Sixtínska kaplnka) 

- Dielo: 10 cyklických omší, napr. Missa ave regina caelorum (štvorhlasá) 

Gilles Binchois Feruccio (1400 - 1460) -Ťažisko jeho tvorby je v Chanson

 

2. generácia 

- Dospieva k veľkému kompozičnému majstrovstvu, využívala najmä imitačnú techniku 

- Imitácia (tj. Postupné preberanie, napodobňovanie motívu z hlasu do hlasu) 

- Existujú 2 typy: 

1) prísna imitácia, tzv. Technika kánonu (kánon sa vtedy nazýval fuga) 

= Preberanie celej melódie jedným hlasom, a to v určitom časovom posune 

2) voľná imitácia 

- V ďalších hlasoch skladateľ úvodnú melódiu osobito pretvára 

- Mala veľký význam pre rozvoj kontrapunktickej techniky 

- Hlasy sa môžu zdvojovať alebo nahrádzať nástrojmi 

- Teoretik: Johannes Tinctoris - Napísal aj prvý hidobný slovník

- Predstavitelia: - Johannes Ockeghem (1425 - 1496) - 36-hlasá kánon, Jacob Obrecht (1450 - 1505),- ANTOINE Busnois (+ 1492) 

- Heinrich Isaac

- Na vykonanie náročných skladieb slúžili kapely 

- Chrámové kapely - v Cambrai a Antverpách 

- Kapela francúzskych kráľov v Paríži 

- Burgunská kapela v Bruseli 

- Pápežskej kapely v Ríme - Sixtínska kapela (capella Sistina) 

- čisto vokálne 

- Juliánsky kapela v chráme sv. Petra (capella Giulia) - čisto vokálne 

- Cisárska kapela vo Viedni 

- Mníchovská kapela (O. di Lasso; 56 spevákov; 30 inštrumentalistov) 

- rudolfínskej kapela v Prahe (Philippe de Monte)

 

3. generácia 

- Predstavuje vrchol technického majstrovstvá skladateľov 

Josquin Des Pres (1440 - 1521) / žoskén deprem / 

- Hlavný predstaviteľ; pôsobil aj v Cambrai a v Ríme; zomrel v Holandsku 

- Člen pápežskej kapely 

  - Dokázal výborne vystihnúť a vyjadriť hudbou náladu, charakter skladby (súvisí s textom) 

- Napísal asi 20 omší (Missa Pang Lingua - cf z gregoriánskeho chorálu; Missa L'homme Armee) 

- Má rad motet, hymnov, žalmov, komponoval aj balady (vokálno-inštrumentálne skladby) 

- Motet In Principio 

Jean Mounton (1459 - 1522) 

  - Žiak Josquina Des Pres

 

4. a 5. generácia 

- Ide o skladateľa, pôvodom Holanďana, ktorí však celý život pôsobí v zahraničí (tu často vychovávajú generácie domácich národných skladateľov) 

Orlando di Lasso (1532 - 1594 Mníchov) - rok úmrtia = symbolický koniec renesancie 

- Pôsobil v Taliansku (Benátky, Rím); najmä v Nemecku v Mníchove (Mníchovská kapela) 

- V mladosti pôsobil v Neapole; v Benátkach ovplyvnený vícesborovou technikou 

- Zanechal okolo 1000 skladieb všetkých dobových druhov (omše, motet, ..) - Písal tiež villanely, frottoly,- Madrigaly: Serenáda,Echo 

 Jacob Arcadelt - pôsobil v Ríme Adrian Willaert - pus. v Benátkach (chrám sv. Marka); viaczborovosť ,Philippe de Monte - pus. v Rudolfínske kapele v Prahe (kapelník) Jacob Regnart - zástupca kapelníka Philippa de Monte v Prahe