Rímska škola

Rímska škola 

- Tvorbu tu ovplyvňuje rímsko - katolícka cirkev - Vatikán - sídelné mesto pápeža »cirkev podporuje hudbu, ale len cirkevnú 

- Ideálom bol spev a cappella (= ako v kaplnke - len vokálno, bez sprievodu; dôraz na výslovnosť a zrozumiteľnosť textu) 

- Centrami boli 2 chrámy: Sixtínska kaplnka - capella Sistina 

Chrám sv. Petra - capella Giulia 

- Základy polyfonickej hudby tu pokladá Holanďan Jacob Arcadelt (4., 5. generácie) 

Constanzo Festa (1490 - 1545) 

- Talian; spoločne s J. Arcadeltom sú predchodcami Palestrina 

 

Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525 - 1594) 

- Zomrel v rovnaký rok ako Lasso - symbolický koniec renesancie 

- Najvýznamnejším skladateľom a zakladateľom Rímskej školy 

- Narodil sa v Palestrina, názov mesta prijal ako svoje meno 

- Mal krásny hlas, stal sa vokalistom; vyštudoval aj hudbu súkromne 

- Jedným z jeho pôsobísk bolo jeho rodisko (ako kapelník) 

- Po návrate do Ríma sa stal kapelníkom v chráme sv. Petra, viedol Juliánsku kapelu 

- Nejaký čas aj pôsobil v Sixtínskej kaplnke, po nástupe nového pápeža bol však odvolaný.V závere života sa vracia do chrámu sv. Petra.Tvorba: - veľmi rozsiahla; takmer 950 skladieb, väčšinou cirkevných (okrem madrigalov z mladosti) 

- Typické znaky Palestrinovej ​​hudby: - hudba a cappella (bez sprievodu) 

- Kompozícia pôsobí pokojne, umiernene 

- Dôraz na liturgický text (nezatieňuje ho hudba) »vyhovuje požiadavkám cirkvi na hudbu 

- 105 omší, najslávnejší Missa Papae Marcelli - venovaná pápežovi Marcelli, päťhlasné omše 

Missa L'homme Armee 

- Parodické omše: Missa super Assumpta est Maria - šesťhlasá omša 

- 250 motet, často celé cykly 

- Inšpirovaný Bibliou - Pieseň Šalamúnovho, Pieseň piesní 

- 2x zhudobnil sekvenciu Stabat mater 

- Cca 100 svetských madrigalov 

- Jeho tvorba vysoko cenená pre svoju vážnosť a zrozumiteľnosť textu